Syn af bil

29. juni 2021
syn af bil

Det er lovpligtigt, at du får udført syn af bil, for at bilen må færdes på vejene. Men hvor ofte skal din bil til periodisk syn, hvilke kontrolpunkter skal tjekkes til synet, og hvilke kontrolpunkter kan du selv tjekke, inden du sender bilen til syn? I denne artikel guider vi dig igennem følgende:

Syn af bil

Det er lovpligtigt, at du får udført syn på din bil for at sikre, at bilen er sikker at køre i, og at den lever op til de regler, der er til for, at bilen må færdes på vejene.

Synsgodkendelsen ved syn af bil vurderes ud fra:

  1. Sikkerhed: Der udføres en kontrol af bilens styreapparat, signalapparat, bærende dele, dæk og lignende for at sikre, at bilen er sikker på vejene.
  2. Miljø: Der udføres en kontrol af bilens udledning af røg, kulilte og støj for at sikre, at bilen ikke udleder mere end tilladt.

Hvornår skal min bil synes?

Din bil skal til syn første gang fire år fra første indregistrering. Herefter skal du få udført løbende syn, også kaldet periodisk syn, hvert andet år.

Du vil modtage en synsindkaldelse i din e-boks med en frist på ca. otte uger, inden for hvilken du selv skal sørge for at bestille tid til bilsyn. Du bestemmer selv, hvem der skal udføre synet af din bil, så længe personen er autoriseret og godkendt til at udføre bilsyn.

Foruden det periodisk syn, skal du have udført registreringssyn på din bil, hvis:

  1. Din bil senest har været indregistreret i et andet land end Danmark.
  2. Der er foretaget betydelige ændringer på bilen, eksempelvis på motor, styretøj eller bilens bærende dele.
  3. Din bil har været afmeldt i over et år og skal indregistreres igen. Når bilen afmeldes, skal nummerpladerne afleveres ved en nummerpladeoperatør. Pladerne bliver herefter afmeldt ved SKAT, så der ikke længere opkræves afgifter for bilen.

Kan min bil blive godkendt til syn?

Når din bil skal til syn, kigges der på en række kontrol- og sikkerhedspunkter, som skal leve op til en vis standard, før bilen kan godkendes. Der kigges blandt andet på bilens styretøj, bremser, signalapparat, bærende dele som støddæmper og hjulophæng, samt bilens udledning af røg, kulilte og støj.

EU-synsdirektivet fra 2018 har medført et øget antal kontrolpunkter, som bilen skal leve op til, for at den kan godkendes til syn. Tidligere skulle synsmedarbejderen tjekke fire obligatoriske kontrolpunkter på bilen og derudover lave testprøver på resten af bilen. Med syns-direktivet fra 2018 er der indført 158 obligatoriske kontrolpunkter, som skal tjekkes ved hvert periodiske syn af bilen.

Sandsynligheden for, at din bil går igennem syn og får en synsgodkendelse, er desuden højere, hvis du sørger for løbende at vedligeholde din bil. Vedligeholder du løbende din bil, vil det desuden forlænge levetiden på bilen, og det vil derfor have indflydelse på, hvad det koster at have bil.

Hvad kan jeg selv tjekke inden periodisk syn?

Med det øgede antal kontrolpunkter ved syn af bil, kan det betale sig, at du selv tjekker din bil, inden den bliver sendt til syn. Nogle kontrol- og sikkerhedspunkter er svære at tjekke selv forinden et syn, men der er dog en del kontrolpunkter, du selv kan tjekke, også selvom du ikke har erfaring med eller stor interesse i biler:

Tjek bilens dæk inden syn af bil

Du kan selv tjekke bilens dæk og tjekke, om de trænger til at blive skiftet inden et bilsyn – blandt andet ved at se på dækmønsteret og dets dybde. Hvert dæk skal have en mønsterdybde på 1,6 mm.

Tjek bilens ruder inden syn af bil

Du kan selv tjekke, om bilens ruder lever op til punkterne for godkendelse ved syn af bil – blandt andet ved at se efter stenslag eller store revner i forruden. Du kan også selv tjekke, om bilens vinduesviskere fungerer optimalt.

Tjek bilens lys og lygter inden syn af bil

Du kan selv tjekke, om bilens lys og lygter fungerer og eventuelt få dem skiftet forud for syn af bil. Du skal huske at tjekke for- og baglygter, blinklys, tågelygter, bremselys og nummerpladelys. Forud for et syn bør du også være opmærksom på, om instrumentbrættets kontrollamper lyser under kørsel, selvom de burde være slukket – i så fald skal det kontrolleres ved et værksted, da det kan være tegn på fejl i bilen.

Du kan desuden nemt tjekke, om dine nummerplader er skruet ordentlig fast, om bilens horn virker, om motorhjelmen kan åbne og lukke uden problemer, samt om der er udprægede rustskader på bilen. I så fald bør det udbedres inden syn af bil, da du ellers risikerer ikke at få din bil synsgodkendt.

Godkendelser ved bilsyn

Når din bil har været til syn, kan du ende med én af fire synsresultater – henholdsvis godkendt, betinget godkendt, kan godkendes efter omsyn og ikke godkendt.

  • Godkendt: Dette synsresultat betyder, at der ikke er fundet fejl af betydning i forbindelse med hverken sikkerhed eller miljø ved syn af bil.
  • Betinget godkendt: Dette synsresultat betyder, at der er fundet mindre fejl, som skal udbedres. Du kan selv sørge for at udbedre de fejl, der er fundet ved bilens syn – du skal dog være opmærksom på, at bilen teknisk set først er lovlig, når fejlene er blevet udbedret ved syn af bil.
  • Kan godkendes efter omsyn: Dette synsresultat gives blandt andet i tilfælde, hvor der er fundet betydelige fejl på bilen, hvis fejl fra et tidligere syn ikke er blevet udbedret, eller hvis udbedringen af de fundne fejl kræver særligt udstyr. Har din bil fået dette synsresultat, har du 33 kalenderdage til at få udført omsyn af din bil.
  • Ikke godkendt: Dette synsresultat betyder, at der er fundet væsentlige og potentielt farlige fejl i din bil. Er dette tilfældet, vil Køretøjsregisteret automatisk give besked til Politiet, og nummerpladerne på bilen vil blive inddraget, da bilen vurderes til at have for mange fejl til at kunne færdes på vejene.

Hvis din bil har fået resultaterne ‘betinget godkendt’ eller ‘kan godkendes efter omsyn’, må du kun køre i bilen i det omfang, der er nødvendigt i forbindelse med at udbedre de fundne fejl. Du må derfor kun køre i bilen i forbindelse med reparation af bilen og ikke til almindelig kørsel.

Synsrapport ved køb af brugt bil

Når din bil har været til syn, får du udleveret en synsrapport med resultaterne af det udførte syn af bil. Synsrapporten fungerer som dokumentation for, at bilen har været til syn ved en synsvirksomhed. Et nyligt udført syn er dog ikke ensbetydende med, at bilen er fejlfri. Skal du købe en bil brugt, er det derfor ikke kun synsrapporten, du bør have for øje.

Når du foretager dit første bilkøb, bør du også finde ud af, om der er fabriksgaranti på bilen, om der er planlagte reparationer, bilens tidligere ejerforhold, og om der er restgæld eller pant i bilen.

Køber du din brugte bil fra en bilforhandler, er du dækket af købelovens regler, hvilket blandt andet betyder, at du har to års reklamationsret. Det har du ikke, hvis du køber din brugte bil gennem en privat sælger.

Uanset om den brugte bil købes gennem en bilforhandler eller en privat sælger, anbefales det, at du får foretaget en brugtbiltest. På den måde kan du få et overblik over eventuelle fejl og mangler på bilen, som kan udbedres af sælger eller danne grundlag for et nedslag i prisen.

Tjek for restgæld i Bilbogen

Du skal være opmærksom på, at eventuel gæld i bilen følger bilen og ikke ejeren, og det kan derfor have betydning for dit billån, hvis du vil købe en brugt bil med tilhørende gæld. Det er en god idé at lave et baggrundstjek på den brugte bil, inden du køber den, hvilket du kan gøre gennem Bilbogen ved at søge på bilens nummerplade eller stelnummer. Her kan du se, om bilen har restgæld tilknyttet – eksempelvis i form af pant eller billån gennem finansieringsselskab.

Optager du et billån, mens du har gæld i forvejen, bør du desuden undersøge, om det er muligt at samle dine lån i et samlelån. Der kan nemlig være penge at spare ved kun at betale én samlet gæld med én rente.